Digteren Per Højholt
døde for nylig. Han satte sig spor, også i børnelitteraturen. Han
ruskede. Hans kritik var som en efterårsstorm, der fejer de visne
blade væk. De, der havde et udvandet forhold til kunst, gav han tørt
på. Han ville have rene linjer. Giv kejseren, hvad kejserens er.
Gud, hvad Guds er. Han rørte ved tabu. Begrebet kunst. Det gør man
ikke ustraffet i Danmark. Han sagde de forkerte ting og blev en
Uf-mand i børnelitterære kredse. Det er værre end bøhmand.
Hvordan er det
åndelige klima så – i Børnebogsdanmark anno 1 efter Højholt?
Det er at ligne med
et næsehorn i zoo. Det har det godt. Det står og gnubber sig op ad
cementmuren. Så løber det pludselig en lille runde og stopper samme
sted som før. Hvor det igen gnubber sig.
Forfatteren Sven
Holm har skrevet en novelle, ”Rhinoceros”. Den handler om en flok
drenge, der står i zoo og studerer næsehornet over cementmuren. De
diskuterer det farlige, foruroligende dyr, de snakker frem og
tilbage, vi ved ikke hvad de pønser på, de ved det vel knap nok
selv. Vi ved heller ikke rigtig som læsere, hvad historien er ude
på. Da sker der pludselig noget forkert. En dværg dukker op. Og
historien eksploderer.
Jeg skal ikke røbe
udgangen på Holms novelle. Den kan man selv læse og tolke. Det
væsentlige i denne sammenhæng er, at en dværg dukker op med en
katalyserende kraft. Og at historien bryder i brand.
Brand står ikke på
dagsordenen i det danske børnebogsmiljø. Her er man mere til
hyggepejs. Alle i branchen gnubber sig op ad hinanden, så løber man
en lille runde og kommer tilbage til udgangspunktet. Hvor man gnubber
sig lidt igen. Man er én stor familie. Man synger fællessang og
står sammen, det giver en god staldvarme, men ingen feber. Hvor er
de dværge, der rider på horn?
Jeg bliver med
mellemrum præsenteret for et udvalg af tidens børne- og
ungdomsbøger. Jeg ser naturligvis ikke alt, der er jo en syndflod af
skrifter; men det jeg ser, frister man sjældent til nærmere
studium. Bøgerne appellerer ikke til mit litterære temperament,
ikke til min læsetemperatur, som er fyrre i feber i feber,
mindst. Jeg er jo heller ikke målgruppen, indrømmet. Og jeg lider
af allergi over for rigtighed. Som stortrives i børnelitteraturen.
Så jeg er næppe den rette til at bedømme alt det gode, der kan
siges om børnelitteraturen. Jeg elsker det forkerte.
Jeg er ikke ene.
De, der læser på tværs, findes også blandt børnelæsere. Måske
især blandt drenge. De bliver ladt i stikken af den skønne
litteratur. Jo! Vanartede læsere eksisterer; de vil hellere have
grimlitteratur. Af en tolvårs dreng fik jeg engang stillet det
hårdtslående spørgsmål: Hvorfor skriver du ikke en historie, der
ender ondt? Ham har jeg måttet skuffe. Også jeg har naturligvis
mine begrænsninger. Selv om jeg synes, at jeg gør mit værste.
Mit indtryk er, at
tidens børnebøger mestendels er fermt skrevet, gode skoleridt,
dygtigt håndværk, professionelt arbejde, rigtige holdninger, det er
alt sammen rigtigt;
Nogle jagter
målrettet den kommercielle succes, med henblik på udlandet, der er
forfattere der deltager i The Gold Rush, hvor få finder guld og de
fleste får en lang næse. Især fantasy-genren synes at have det
godt for tiden, måske fordi den er en litterær opiumsplante, den
døver og sløver sansen for en mere kras fantastik. Fantasy er den
mest fantasiforladte genre, der findes. Den dyrker fantasien, som var
den en dyd. Det er den ikke. Ikke hvis man dyrker den.
Muren fra
socialrealismens åndløse, grå konformitet er for længst faldet,
og fantasien sat fri. Også i den grad. Men hvad er i grunden
forskellen på 70ernes betonlitteratur og tidens trendy fantasi? Kun
én, når det kommer til stykket, nemlig at de rigtige meninger er
flyttet fra betonslummen ind i slotte og paladser. Hvad mangler der?
Ikke fantasivæsener, ikke engang dværge. Og så alligevel, én. En
bestemt. Den lille, mystiske dværg, måske. Som kommer af den
kunstneriske kraft. Hvad er det for en størrelse? Det er de ti
tommer, der er koncentreret til én.
Denne dværg er
ingen havenisse. Den er ikke dekorativ. Den er ikke designet. Det er
den dværg, der ændrer sind, den er mystificerende; men dens mystik
er af den fortryllende art, den får os til at føle os større. Det
er hemmeligheden ved den lille næsehornsrytter, dens kunst og magi.
Den sidder ikke altid på nakken af næsehorn; den kan også bo i en
kuffert – i skikkelse af en kridhvid mand – som i Pia Juuls
novelle ”Den uudholdelige danske sang”. Den synger andre sange
end dem, vi kender. Altid andre sange. De handler om, at indholdet i
en kuffert ikke altid er til at stole på. Rigtighed kan lyve.
Forkert tale sandt. Ondt kan gøre godt. Godt kan være dumt som
snot. Livet er ikke nogen let ligning. Det kræver sin kunstner at
skrive for børn. Hvis det skal være kunst.
Min regnelærer på
Silkeborg seminarium, Jens Ejsing, gav os lærerstuderende så svære
regnestykker, at selv klassens matematiske studenter stønnede. –
Hvorfor skal vi løse så svære opgaver, klagede vi i kor, sproglige
og matematikere i skøn forening. – Vi skal ud i Folkeskolen og
undervise. Vi kommer aldrig til at undervise i så svær regning i
Folkeskolen! Vi får ikke brug for det! Ejsings svar kom
kontant, kort og godt, uden mindste tøven: - For at undervise én
tomme, skal man kunne ti, sagde Den store regnemester.
Og han havde ret.
Det gælder ikke blot materien, men også ånden. Man skal kunne en
kæmpe for at skrive en dværg. Hvem er da den største
børnebogsforfatter i moderne danske børnelitteratur? Per Højholt,
naturligvis! Jamen, han har da ikke skrevet børnebøger! Nej. Det
giver jeg pokker i. Jeg spurgte ham engang, hvorfor han ikke skrev en
børnebog, nu han var så skarp og begavet en kritiker af
børnelitteraturen. Svaret var overrumplende. Det var ikke
hovskisnovski, som nogle måske ville tro. Det var ingen ringeagt for
børnebogen. Tværtimod. Han svar var ydmygt, i ordets bedste
betydning, den ydmyghed der kendetegner et begavet menneske og en
sand kunstner. Gud har ikke ladet en idé falde, sagde Højholt.
Måske er det godt
nok. Klogt nok. Af Højholts gud. Jeg vil egentlig også helst eje
den i fantasien, den børnebog, som Højholt aldrig fik skrevet.
Måske ville den falde dårligt ud. Jeg sagde ikke, at han var den
bedste. Jeg sagde, at han var den største. Ånden er nok.
Skrevet til tidsskriftet "Passage", foråret 2005, senere optrykt i "Pennen og leen", forlaget Alfa 2007.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar