House of Essays

House of Essays
www.petermouritzen.dk/

Væsenet - et essay for børn


Jeg dør her i ørkenen.
Engang nød jeg stor respekt. Børn lærte om mig i skolen. Jeg var mystisk, ikke dyr, ikke menneske, lå bare der og tronede i det varme sand. Ingen vidste, hvad jeg var, hvem jeg var. Man var bange for mig, bare mit navn!
Jeg var gådefuld. Jeg var mægtig. Jeg vogtede de store grave som en skatmester vogter sit skatkammer. Selv konger kom til mig, ydmyge, med bøjede hoveder.
Jeg stillede en konge en gåde: Hvad er det, der går på fire om morgenen, på to ved middagstid, og på tre om aftenen? Det var den sværeste gåde i verden; men kongen var klog og svarede korrekt: Mennesket. Det lille barn, der kravler – den voksne, der går på to ben – og oldingen, der støtter sig til en stok.
Engang var jeg større end mennesket. Klogere end konger. Men tiden er gået. Mennesket vinder, mystikken svinder.
Og nu kommer det! Mennesket. Det kommer i flok. Det er et flokdyr. Det kommer. I én ustoppelig strøm. Morgen, middag, aften. Det kommer alle steder fra. Det kommer på hjul.
      Det bliver transporteret. Mennesket. Det er et mageligt væsen. Det kommer i luksusbusser. Det kommer i store flokke. Det er skræmmende, mennesket. Det har mange hoveder. Det bærer dumme hatte.
Men det værste ved mennesket er dets øje. Det har kun ét. Det er som et monster med kun ét øje. Og det klamrer sig til øjet med begge hænder. Og det summer og siger klik fra Én-øjet. Det gør ondt langt ind i min krop.
     Det er skræmmende, mennesket, det stjæler min sjæl. Hver gang det siger klik, er det, som om et stykke af mig dør og forsvinder. Klik. Det tåler jeg ikke. Mennesket gør mig gådeløs. Jeg bliver almindelig. Jeg mister min magt. Jeg mister min magi. Jeg mister min betydning. Det dræber mig. Mennesket.
Jeg dør. Jeg smuldrer. Krakelerer. Min værdighed visner. Jeg synker i sandet, som en død hval i de store oceaner. Til sidst er der kun ørken.
Her er min sidste gåde: Hvad er det, der kommer på fire hjul og har ét øje, der summer og siger klik?
Mennesket, svarer du.
Døden, siger jeg. 

(Ikke tidligere publiceret)


2 kommentarer:

  1. Uh, hvor uhyggeligt - og spændende. Det gad jeg godt at arbejde med i skolen.

    SvarSlet
  2. Inspirerende og intenst. Min 6. klasse vil elske det!

    SvarSlet